Květnový výběr kulturní nabídky je opět pestrý. František Dostál na Pražském hradě ukazuje svými fotografiemi poetiku běžného života. Divoký a autentický Jiří Hanibal vystavuje v Novoměstské radnici ilustrace k Erbenově Kytici a sérii starozákonních výjevů. Obrazy Jany Dubové přibližují pocity ženy, která přežila Osvětim. Pražská art residence Zahradník představuje originální a expresivní plakáty moskevského rodáka Petera Bankova. Třeba vás svou subtilní a zároveň brutální lyrikou osloví práce fotografky Teri Varhol v ostravské Fiducii. V opavském Domě umění právě probíhá rozsáhlá výstava Psychedelia zabývající se fenoménem alternativní hudební scény 60. let. Budete-li mít v květnu cestu do Londýna, nenechte si ujít monumentální retrospektivní výstavu fotografií Davida Baileyho – Stardust. Příznivci street a pop artu si určitě přijdou na své v bratislavské gallerii Cvernovka. A jako vždy na závěr nabízíme něco z jiného soudku; v Brně se koná zajímavá interaktivní výstava Naše cesta.

_

František Dostál – Lidé pravdě podobní

30.4.-6.7., Pražský hrad (Tereziánské křídlo starého královského paláce)

1024px-Frantisek_Dostal_img662_(3)Přední český fotograf František Dostál patří k nejplodnějším a nejpublikovanějším českým fotografům. Fotografii se věnuje výhradně jako amatér. Fotí obyčejné lidi v běžných situacích, kterým však svým objektivem propůjčuje svou typickou poetiku a laskavý humor.

Dostálova tvorba je na retrospektivní výstavě rozdělena do 10 tématických celků. Zvláštní pozornost zaslouží cyklus z let 1968 – 1990, Letní lidé, kterým se vyznává ze své náklonnosti k trampskému životu. Cyklus Psi a lidé je pak věnován snímkům soužití lidí a jejich nejlepších přátel.

 

Jiří Hanibal – Memento (A)mori

30.4.-1.6., galerie v přízemí Novoměstské radnice, Praha

HEP53175c_Koka1Výstava Jiřího Hanibala představí okolo padesáti kreseb a maleb z posledního desetiletí jeho tvorby. Český malíř žijící ve Francii zde vedle svého nového cyklu ilustrací k Erbenově Kytici představí sérii starozákonních výjevů i brutalistní malby s  intimní tématikou. Tvorba není pro Hanibala konceptuální koketérií, ale syrovou a mnohdy i surovou osobní zpovědí, která vzdoruje módním vlnám. Může se dokonce zdát, jako by šel sveřepě proti proudu. Vychází z odkazu Jana Baucha, Georgese Rouaulta a německých expresionistů.

Jiří Hanibal se v Praze prezentuje sporadicky, o to více je jeho výstava na současné kulturní scéně překvapivým objevem.

 

Jana Dubová – Nezapomenu

6.-30.5., galerie Portheimka, Praha-Smíchov

565657Smíchovská rodačka Jana Dubová přežila Osvětim, a když se v roce 1945 vrátila domů, byl její byt na rohu Zborovské a Dienzenhoferových sadů už obsazen. Dnes osmaosmdesátiletá umělkyně se teď na Smíchov vrací – Portheimka vystavuje kolekci jejích působivých obrazů s příznačným názvem „Nezapomenu“.  Těmi se autorka vyrovnává se smrtí svých nejbližších a se vzpomínkami, které nikdy nevymizí z paměti.

Expozice připomene i její ranější práce z oblasti užité grafiky, stejně tak i současné počítačové experimenty, Výstava se koná u příležitosti výročí největší masové vraždy československých občanů – likvidace tzv. rodinného tábora v Osvětimi, od níž na jaře 2014 uplynulo 70 let.

Jana Dubová-Hellerová (1926) byla na podzim 1944 zařazena do jednoho z posledních transportů směřujících do vyhlazovacího koncentračního tábora v Osvětimi. Přežila a ihned poté, co byl tábor osvobozen, se vydala s přítelkyněmi pěšky domů. Z celé její rodiny přežily jen ona a její sestraPo válce se provdala za svého přítele, kterého znala z Terezína, a který rovněž přežil holocaust.

 

Jiří Jírů – Photomix aneb Fotografické mísení 1964-2014

15.5.-7.6., Staroměstská radnice, Praha

08Jiří Jírů je jedním z nevelkého počtu našich fotografů, jejichž práce byly konfrontovány mimo domácí půdu a uspěly. Retrospektivní výstava zahrnuje proslulé snímky, které prostřednictvím světových prestižních časopisů oběhly svět. Dále výběr z divácky přitažlivé série Havel, jež uzavřela působení Jiřího Jírů ve funkci osobního fotografa našeho prvního polistopadového presidenta a v knižní podobě získala první cenu ve fotografické soutěži Orvieto fotografia 2008 v Itálii. Zahrnuje také překvapivé obrazové setkání s řadou populárních a významných osobností (od dalajlámy přes Bohumila Hrabala po Rolling Stones), žurnalistickou vzpomínku na perestrojkové Rusko a éru reálného socialismu vůbec, ale i intimní ukázky méně známé volné tvorby.
Výstava Jiřího Jírů však není jen ohlédnutím, ale především pokusem integrovat rozličná prostředí, situace, události, osoby a osobnosti do jednoho celku hluboce lidské výpovědi o světě a jeho souvislostech, o světě jako nekonečné scéně dramatických setkání i obyčejných příběhů.

 

Peter Bankov – Dělám plakáty každý den

15.5.-12.6., art residence Zahradník, Praha

6f1eb18c9ecf1be030179323f3ff482c „Dělám plakáty v letadle, kreslím na letištích, v taxi, na přednáškách, na schůzkách s klienty. Dělat plakáty je ohromné štěstí. Je to jízda být v kůži jaderného fyzika, kosmonauta a Mickey Mouse zároveň.“

Žánr objevený Petrem Bankovem je novátorský, experimentální,  informativnost se v něm snoubí s filosofickou hloubkou a osobním projevem. Vizuální jazyk těchto plakátů se mění podle autorovy nálady nebo životních okolností. Jeho  plakáty vyzařují mohutné  silové pole, někdy brutální, někdy malířsky ladné, ale vždy expresivní.

 

Teri Varhol: Kandidát

28.4.-23.5., fotografická galerie Fiducia, Ostrava

tumblr_mr64h5FH8w1qc77bmo1_1280Výstava představuje novou sérii, která svojí citlivostí a subtilností volně navazuje na předešlé soubory Zóna a První Chaos.

Fotografie Varholové (*1986) zaznamenávají s až brutální lyrikou tajemství života a jeho neuchopitelného konce. Divák se ocitá v meziprostoru a mezičase, kde se vnější obrací ve vnitřní, a může spatřit počáteční konec, aniž by sám musel přejít na druhou stranu.

 

Psychedelia ve vizuální kultuře beatového věku 1962-72

6. 5. – 6. 7., Dům umění, Opava

Psychedelia-590x239Výstava Psychedelia se zabývá fenoménem světové alternativní hudební scény šedesátých let. Ilustruje, jak byla přijímána publikem na příkladu psychedelických plakátů ze San Francisca, československých bigbeatových plakátů, obalů gramofonových desek, časopisů a knih. Je to výstava o moci mladých, nezávisle se cítících lidí, kteří svým nekompromisním přístupem chtěli změnit společenskou, a do jisté míry i politickou situaci světa. Zatímco se na “západě” jiný pohled na společnost etabloval, byl tento vývoj na východě dohnán do podzemí, z čehož vznikla v druhé polovině sedmdesátých let undergroundová a disidentská scéna. Populární kultura v šedesátých letech, jejímž základem byla hudba, byla na západě i východě podobná. Zatímco ve Spojených státech a západní Evropě byly její plody v podstatě dostupné, bylo v bývalém Československu zapotřebí iniciativy a dostatečně “jinak” myslících osobností, které ve městech a maloměstech hledaly a propagovaly především beatovou hudbu.

 

David Bailey – Stardust

6.2.-1.6., National Portrait Gallery, Londýn

David_Bailey_Jack_Nicholson-471x584David Bailey (*1938), jeden z nejslavnějších fotografů 20.století, jehož fotografie zářily v 60. a 70. na titulních stranách časopisu Vogue, vystavuje právě teď v Národní portrétní galerii v Londýně.

Retrospektivní výstava představuje na 250 originálních snímků apřipomíná, že před jeho objektivem stály snad všechny slavné světové osobnosti z oblasti módy, hudby a filmu. V 60.letech portrétoval např. Brigitte Bardot, Jane Bikin, Miu Farrow, v 70. letech Jacka Nicholsona,  Meryl Sreep, v 80.letech George Michaela, Phila Collinse, David Bowie, Boba Dylana a mnoho dalších… Mezi jeho poslední díla patří i oficiální portrét královny Alžběty II.

Z přirozenosti póz i z upřímnosti pohledů je evidentní, že se s mnohými umělci přátelil. S Andy Warholem si prý užíval drogové opojení. S Mickem Jaggerem se navštěvovali. Bailey byl dvorním fotografem britského módního časopisu Vogue. V 60.letech, kdy celý módní svět vzhlížel k Londýnu, byl  jednou z hvězd „nové aristokracie“, do níž patřili modelky a fotografové. Zde hrál David Bailey jednu z hlavních rolí. Vždyť právě na motivy jeho života vznikl scénář kultovního filmu Zvětšenina ( Blow-Up, 1966)

Jeho zájem přesahuje i do dalších oblastí výtvarného umění. Známá je spolupráce s Damienem Hirstem. „Probudím se a myslím na to, jak se dnes nenudit. Udělám krátký film, vytvořím sochu, namaluji obrázek a dám si 200 šálků černé kávy,“ usmívá se Bailey.

 

StreetArt v Cvernovke

26.4.-26.5., galleria Cvernovka, Bratislava

1979309_431212433692285_1229670808_oBanksy a Bambi vs. Andy Warhol. Milovníci street artu se mají na co těšit. Na této jedinečné výstavě se odprezentuje 80 děl nejlepších street artových umělců současnosti.

Alternativou k zahraničním autorům bude taktéž anonymně tvořící umělkyně Poppy, která nyní žije na Slovensku, ale není slovenka. Kromě streetartu se v Cvernovce představí i král pop artu se slovenskými kořeny Andy Warhol spolu s fotografiami od jeho dvorního fotografa Billy Name. Mimo samotné výstavy budou v prostorách expozice probíhat různé workshopy a promítání.

_

A jako vždy jedna nevýtvarná a nefotografická lahůdka nakonec…

Naše cesta

1.5.-1.10., výstaviště, Brno

IMG_8615_1-1024x682‚Naše cesta‘ je interaktivní výstava, na kterou podle organizátorů „přijdete s klapkami na očích a odejdete s očima otevřenýma“. Uvidíte zde například speciálně upravený byt, vyzkoušíte si manipulaci s ortopedickým vozíkem, orientaci na ulici bez kontroly zrakem nebo pocity člověka, který neslyší zvuky kolem sebe. Vyzkoušíte si sporty, hry i různé každodenní činnosti z pohledu člověka s omezením pohybu nebo bez využití některého ze smyslů, na který jsme zvyklí spoléhat. Seznámíte se s různými nástroji, pomůckami a přístupy, které lidé s postižením v takových situacích používají.

_