Tento měsíc nabízíme výběr 5 výstav, z nichž většina prezentuje projekty propojující fotografii s jinými uměleckými technikami a médii. Můžete je navštívit v Praze, Brně a Bratislavě. První polovina autorů jsou muži, zbytek nabízí ženský pohled na současný svět. Jako bonus jsme na konci zařadili i jednu audiovizuální výstavu.

 

Jeremy Hutchinson – Erratum

dezeen_Erratum-by-Jeremy-Hutchison_12sq

16.1.-31.3., galerie Artwall, Praha 7 http://www.artwallgallery.cz/

Výstava představuje projekt Erratum®, Beyond Utility londýnského umělce Jeremyho Hutchisona. K vidění jsou jeho fotografie vadných předmětů každodenní spotřeby (dýmka bez dutiny na tabák, struhadlo bez ostnů, dámská bota s extra podpatkem).

Smyslem vtipného konceptu je především samotný příběh vzniku těchto nefunkčních předmětů. Umělec si je objednal od dodavatelů velkovýrobních továren v Číně či Pákistánu a po dělnících požadoval, aby konkrétní produkt vyrobili s libovolnou vadou, dle svého výběru.

Projekt ERRATUM® zkoumá podmínky produkce a spotřeby v globalizovaném světě. Autor se do zautomatizovaného anonymního procesu snaží vnést možnost individuální volby a tvůrčí přístup.

 

 Christophe Gilland: Plodnice

278444-800

15.1.-12.2., Galerie Budoart, Praha 2, www.budoart.cz

Výstava představuje kresby a malby česko-kanadského autora Christopha Gillanda. Projekt zahrnuje i fotografickou spolupráci s jeho sestrou Marielle Tepper.

Autora inspirovala k vytvoření těchto bizarních děl jakási bohémská podstata bytí, která fungovala v minulosti jako inspirace pro ty nejpodivnější výtvory a nápady. Během svého čtyřletého pobytu v Čechách získal Gilland vztah rovněž k některým ze zdejších bizarních motivů. Díky této výstavě můžete nahlédnout do autorova naturalistického světa plného šelem, strojů a zvláštních houbovitých porostů.

Součástí výstavy je i projekt Christopha Gillanda a jeho sestry, fotografky Marielle Tepper. Společně proměnili modelku Johanu Dimmer do různých děsivých bytostí z jiného světa a doufají, že jejich fotografie vyvolají v návštěvnících dětský pocit zvědavosti a nepohodlnosti. Pokud se nebojíte, běžte se přesvědčit, zda se jim to povedlo.

 

Jan Tesař: Knihy a jiné obrazy

278941-800

9.1.-23.2., Ateliér Josefa Sudka, Praha 1,            www.sudek-atelier.cz

Jan Tesař se tímto projektem vyrovnává s melancholií, kterou v něm vyvolaly vzpomínky na období, kdy se zabýval domácí výrobou i čtením samizdatových knih. Autor se rozhodl tyto svazky nevyhodit, ale vypořádat se s nimi po svém – za pomoci fotoaparátu. Výstava zahrnuje jak černobílé fotografie inscenovaných zátiší s knihami, tak i pozdější strohé zvěčňování vazeb frontálním způsobem na svitkový film. Jeho niterné pnutí u něj vyvolalo potřebu „mstít se“ na nevinném celuloidu rukodělnými zásahy (nožem, svíčkou…). Výsledky těchto nemilosrdných zásahů rozhodně stojí za shlédnutí.

 

Někdy v sukni. Umění 90. let

index

7.2.-18.5., Moravská galerie Brno,             www.moravska-galerie.cz

V této kolektivní výstavě dostává prostor tvorba umělkyň, které se prosadily v 90. letech minulého století (Veronika Bromová, Markéta Othová, Lenka Klodová, Kateřina Šedá). Většina z nich nevyužívá klasické malířské techniky, ale pracuje buď s konceptuální instalací objektů („nové sochařství“) či s technickým obrazem (digitální i klasická černobílá fotografie, videoprojekce). Pro obě tendence je typické zkoumání sociálních témat a každodennosti i reflexe vlastní identity. Výstava nabízí pestrý vzorek ženského pohledu na současný svět, proto neváhejte vyrazit za uměním do Brna!

 

Zuzana Kmeťová– Home / Naive Melody

1238773_471050352927201_1303175933_n24.1.-20.2., galéria PHOTOPORT, Pražská 11, Bratislava

Zuzana Kmeťová při tvorbě svých fotografiích pracuje s čistým až minimalistickým vizuálním jazykem. V popředí bývá silné téma, které divákovi interpretuje prostřednictvím výrazného autorského gesta. Motivy jejích sérií nejsou složitá vykonstruovaná témata, tvoří je banální situace a reálie, v nichž autorka nachází určitý překvapivý moment, který je činí výjmečnými. Ve své diplomové práci Domov alebo naivná melódia se Kmeťová zabývá problematikou paměti. Vrací se k prchavým zážitkům ze své minulosti a dětství. Podobně jako v jiných sériích Kmeťové jde i zde o malé osobní příběhy, jež jsou, podle jejích slov„Väčšinou nezmyselné, intuitívne, no zároveň kľúčové pre moje hľadanie.“

————————————————————————————————————————————

Jako bonus představíme každý měsíc výstavu autorky/autora využívající/ho ve své tvorbě netypické médium, techniku či téma.

Adéla Babanová

Adéla_BABANOVÁ_invitation

17.1.-21.2., ZAHORIAN&co GALLERY, Bratislava, www.zahoriangallery.com

Přestože je autorka spojovaná s video art-em, přirozeně využívá běžné filmařské postupy (filmový štáb, herci). Její autorský žánr se nachází na pomezí filmové inscenace, diskuze, rozhlasové hry, detektivky či dokumentu. Výrazným motivem se stává mystifikace, ironizování a modifikování reality. Výsledkem je kouzelný moment, ve kterém sice divák tuší, že to, co vidí, pravděpodobně není realita, avšak výrazná schopnost Babanové vyprávět příběhy, působí velmi přesvědčivě. Výstava představuje její dvě nějnovější autorská videa.