Přeskočit na obsah

Kam za kulturou – výstavy na říjen

Ruiny, magie, vykořenění, dogma či vyznání. Podzimní výběr kulturních akcí  se nese v duchu hlubších témat. Přehled zahájíme pražskými výstavami dvou velkých osobností české výtvarné scény minulého století – mystika Josefa Váchala a básníka a výtvarníka Jiřího Koláře. Dále vás pozveme na výstavu velkoformátových fotografií renomovaného fotografa Antonína Kratochvíla. Poté se přesuneme do Opavy, kde Jaromír Čejka představí svůj unikátní fotografický projekt ‚Sídlištní lidé‘. Českou nabídku zakončí soubor olejotisků Rostislava Krámského v Poličce. Slovensko tentokrát zastupuje Evla Vlašičová a její unikátní 3D fotografie na skle a Marián Mudroch a jeho ‚Camera Obscura alebo Nehybnosť pohybu‘.

_

Josef Váchal: Magie hledání

17. 9. 2014 – 4. 1. 2015, Dům U Kamenného zvonu, Praha

1407142120-008-maly

Minule jsme psali o výstavě v Litomyšli uspořádané ke 130. výročí narození autora. Pražská výstava je věnována vztahu Josefa Váchala k magii a okultismu. Na příkladu díla tohoto dosud nedoceněného solitéra poukazuje výstava na esoterické podněty, přesahující uplatňování vnějších magických atributů a rekvizit v moderním umění obecně. Okultismus a magie Váchala výrazně ovlivnily v raném období, kdy v dílech uplatňoval efektní a srozumitelnou okultní estetiku, korespondující se symbolismem a dekadencí.

 

Jiří Kolář – Tanec v ruinách. Nálezy Jiřího Koláře

24. 9. – 22. 11. 2014, Galerie Smečky, Praha

Kolar---PradlenaVýstava v Galerii Smečky a stejnojmenná kniha přinášejí, symbolicky v roce stého výročí básníkova narození, výběr z nedávno nalezeného souboru značného množství děl, včetně těch z přelomu padesátých a šedesátých let. Název ‚Tanec v ruinách. Nálezy Jiřího Koláře‘ naznačuje balancování mezi destrukcí slova a destrukcí obrazu, spojené s hledáním a nalézáním nových možností, jak vyjádřit intenzitu životního pocitu v rozporuplném období přelomu 50. a 60. let.

 

Antonín Kratochvíl – Dogma

19.9. – 17. 11., Galerie Malostranské besedy, Praha

dogmaOjedinělá výstava velkoformátových fotografií Antonína Kratochvíla, který byl oceněn časopisem American Photo jako jeden ze sta nejvýznamnějších osobností světové fotografie. Tato výstava  má zachytit autorův pocit frustrace ze stavu české společnosti i po více než dvaceti letech po pádu komunismu. Klade si otázku, zda je česká společnost opravdu svázaná jako tváře na portrétech všednodenností, strnulostí a zkostnatělostí.

 

Jaromír Čejka – „Vykořenění? – Sídlištní lidé“

17. 9.- 1. 11. 2014, Dům umění v Opavě

Jaromír Čejka

Unikátní fotografický projekt představuje pohled do života obyvatel Jižního města v osmdesátých letech minulého století. ‚Proč by vlastně měl být život na sídlištích horší než kdekoliv jinde? Život je přeci rozmanitý a neexistují lepší nebo horší životní styly, hodnoty a orientace. Sídliště se stala neoddělitelnou součástí tkáně měst. Jako každá jiná městská čtvrť se potýkají s problémy, ale mají i specifika a klady, a proto pro své obyvatele představují domov. Nezbývá tedy, než dát za pravdu architektu Davidu Vávrovi, který velmi výstižně píše. „Na druhé straně i v panelových domech se odehrávají lidské životy, jež přinášejí určité radosti. Nemůžeme lidem šmahem zničit i tento jakkoliv zvláštní model. I tam se rodí štěstí.“ (Lucie Zadražilová)

 

Rostislav Krámský – El Greco

3.-31.10. 2014, Městská knihovna Polička

Rostislav Krámský
Broumovský rodák Rostislav Krámský je fotograf, který se zabývá olejotiskem. Umělec představí fragmenty obrazů s motivy apokalyptických výjevů od středověkého malíře El Greca, které zpracoval olejotiskem. „V této sérii jsem zpracoval fragmenty obrazů malíře El Greca, vlastním jménem Doménikos Theotokópulos. Téma jsem si vybral z několika důvodů. Za prvé jsou obrazy El Greca po technické stránce vhodné pro zpracování olejotiskem, pak mne zaujal motiv – nejde mi o náboženství, ale o působivé apokalyptické výjevy. A v neposlední řadě mne po přečtení životopisu El Greca oslovila jeho morálně pevná osobnost,“ uvedl autor ke své výstavě.

Olejotisk je stará fotografická technika, kdy se vytvoří neviditelný obraz, na který se štětcem nanáší olejová barva. Obraz potom lze rozmazat, zamazat nebo přemalovat. Jedná se o ruční techniku, každý kus je tedy neopakovatelný originál,“ popisuje techniku Rostislav Krámský.

_

Eva Vlašičová – Krehké vyznania

24.10. – 30.11., fotogalerie Trafačka, Nitra

10610503_677446015663976_8450331902442970865_nSlovenská fotografka představí svoji tvorbu v Trafačce již po druhé. Tentokrát bude (v rámci cyklu fotografické techniky známé od poloviny 19. století) prezentovat svoje unikátní 3D fotografie na skle.

Eva Vlašičová od roku 2010 žije, tvoří a pracuje v Bratislavě. Po krátké epizodě s digitální zrcadlovkou se vrátila zpět k filmovým kamerám od kinofilmu až po velký formát. Kromě klasické černo-bílé fotografie se věnuje i alternativě a historickým technikám (fotografie na sklo, dýhu a textil, olejotisk, bromolej, van dyke, kyanotypie apod.). Často překračuje hranice poznaných možností jednotlivých technik, s nimiž experimentuje a navzájem jejich kombinuje.
Ústředním tématem její tvorby je člověk: žena / muž se všemi pocity a vlastnostmi, které této bytosti náleží. Ve figurálních kompozicích nejčastěji prostřednictvím sebe samé zobrazuje emoce, které občas prožívá každý. Není to jen touha po lásce a něze, ale i odvrácená strana lidské duše, když člověk v honbě za klidem a dostatkem ubližuje sobě i jiným. Schopnost dramatizovat a vyhrotit emoce na hranu zjemňuje vírou v dobro a lásku v každém člověku.

 

Marián Mudroch – Camera Obscura alebo Nehybnosť pohybu

9. 9. – 17. 10., Roman Fecik Gallery, Bratislava

MudrochM_1174_b-thumb

Podzimní výstava představuje výběr děl z několika cyklů Mariána Mudrocha. Autor v mnoha svých pracích těží zejména z rozdílných kvalit jedné barvy – nejčastěji černé, kterou nepovažuje za symbol tmy, ale naopak díky ní vytváří tichý meditační prostor pro objevování nových významů. Zabývá se také otázkou prostoru ve výtvarném umění. Kromě toho často pracuje s jinými díly, známými z historie umění a pomocí různých přístupů si pohrává s jemnými interpretačními posuny, nejen těchto děl. Pro lepší představu o autorovi však třeba upozornit na to, že Marián Mudroch neustále čerpá podněty z literatury, filozofie, hudby, a také vědy.

_

Na závěr pozvánka na zajímavou akci pro všechny fanoušky fotografie.

Veletrh a festival současné fotografie FOTOEXPO

18.10., Národní dům na Vinohradech, Praha

fotoexpo2014-soutezJedná se o druhý ročník veletrhu určenému nejen profesionálům a odborníkům v oblasti fotografické techniky, fotografie, grafiky a tisku. Nechybí ani blok workshopů, přednášek a prezentací. Akce je podle organizátorů koncipována tak, aby každý z účastníků zažil něco nového a nečekaného.

Jan Šibík vám skrze svůj objektiv přiblíží světové události. O své tvorbě bude besedovat Sára Saudková. Audiovizuální projekci bude mít také Marian Beneš, držitel titulu QEP, který představí fotografii automobilu jako poctu tradici a řemeslné dovednosti. Těšit se můžete na přírodní zázraky západního pobřeží USA v podání Jiřího Stránského, prvního českého vítěze prestižní soutěže European Professional Photographer of the Year Award.

 

Štítky: