Přeskočit na obsah

How To R100 – Black and White REVERSAL

  • od

V dnešní dílně se podíváme na černobílý inverzní proces nebo, jinak řečeno, na černobílý diapozitivní proces. Bude to zajímat nejenom ty z vás, kdo si rádi prohlížíte diáky, ale také amatérské filmaře, jelikož se tento proces používá k vyvolání černobílých inverzních 16mm a 8mm filmů.

 

Ze začátku bych rád zmínil dvě zásadní věci. Výhoda tohoto procesu je, že v něm můžete vyvolat jakýkoliv černobílý film a výsledek bude dobře vyvolaný diák. Obecně se sice nedoporučují filmy s citlivostí 400 a více ( kvůli nižšímu kontrastu), ale z vlastní zkušenosti mohu říct, že nejlépe se na to hodí Kodak TriX 400, Iford FP4, Ilford Delta 100, Fuji Acros 100. HP5 nebo Deltu 400 moc nedoporučuji. A druhá věc je, že proces je značně zdlouhavý a snadno se v něm udělá chyba, která vede vždy ke špatnému výsledku. Také ladění procesu je komplikovanější kvůli velkému počtu proměnných. Je třeba mít proces dobře zvládnutý a potom je to opravdu radost.

Pojďme tedy na postup:

First Development
WASH
Bleach
RINSE
Clearing Bath
RINSE
RE-EXPOSURE
Second Development
RINSE
Fix
FINAL WASH
____________________________

First Development (První vyvolání)

Zde určujeme hlavně citlivost filmu, na kterou ho budeme zpracovávat. Čím víc první vyvolání přeženeme, tím bude obraz na konci procesu světlejší. Jako první vývojku můžeme použít Fomadon LQR 1+10 taky Ilford PQ 1+5 + 8g thiosíranu sodného a nebo si namíchat upravenou verzi vývojky Kodak D-19, doporučuji hlavně pro kinematografické filmy. Po této lázni film nepřerušujeme, ale rovnou vypereme ve vodě.

Bleach (Bělení)

Bělič je silně kyselý, je třeba s filmem agitovat, aby došlo k vybělení celého filmu.

Namíchame ho z koncentrované kyseliny sírove a manganistanu draselného.

 

Clearing Bath (Čistící lázeň)

Bělící lázeň je v tomto procesu dost silná, proto je třeba umýt zbytky běliče, který se skládá z disiřičitanu sodného nebo draselného.

 

RE-EXPOSURE (reexpozice)

Re-expozice je proces, při kterém musíme film osvítit žárovkou, aby se zbytky halogenů stříbra následně vyvolaly. Re-expozici je třeba udělat pořádně, doporučuji 100W žárovku ze vzdálenosti cca 50 cm cca 1 – 2 minuty podle velikosti a formátu filmu. Film necháme na cívce a ponoříme ho při re-expozici do vody, aby na něm nebyly kapky.

 

Second Development (Druhé vyvolání)

Tady se dostáváme do fáze vyvolání pozitivního obrazu, postup je od této chvíle už stejný jako u černobílého negativu. Jako vývojku lze použít Fomadon LQR 1+10, Ilford PQ 1+9 nebo zase doporučuji namíchat upravenou verzi Kodak D-168 pro kinematografické filmy.

Fix

Klasické ustalování, fomafix, ilford rapid fixer, cokoliv co používáte jako ustalovač v černobílém procesu.

Potom už stačí filmy pořádně vyprat a pověsit ať uschnou. A hurá na promítání klasických černobílých diáků!

Těším se u další dílny.

RED
photography@tomhudecek.co.uk