„Pasieš, Kubko, pasieš? Veru, že pasiem. A čo ty Maťko, pasieš? Veru, pasiem, pasiem.“ 

V Bibli stojí, že na počátku bylo slovo. Pomocí slov si lidé od pradávna vyprávějí příběhy.  Příběhy nám slouží jako poutníkovi mapa a námořníkovi kormidlo. Děti potřebují pohádky, aby se naučily rozumět světu. Nebo snad bylo na počátku světlo, jak tvrdí věda? Sny, představy, vize. Kdy a v čí hlavě se zrodil nápad vyprávět příběhy světlem? Lepší je ptát se proč. Co přimělo pravěkého člověka zvěčnit prvního bizona na hrubou skalní stěnu? Komu asi vyprávěl svůj příběh?

Říká se, že jeden obraz vydá za tisíc slov. Slavné malby s biblickými náměty to potvrzují. Prostý středověký člověk neznal písmo, ale rozuměl obrazům. Díky symbolům a archetypům v nich četl jako v knize. Cítím, že dnešní doba jako by se vracela ke zkratce. Ne kvůli negramotnosti, ale spíš pro rychlost, s jakou musíme vnímat a vstřebávat svět kolem nás.

Nemyslím si, že to je vždy špatně. Slova miluji a bez knih by byl můj vnitřní i vnější prostor neúplný. Na druhou stranu obdivuji umění říct málem mnoho. Proto mne zaujal projekt značky Nikon s názvem PicWorth1000Words neboli volně přeloženo „fotka vydá za tisíc slov“. Nikon oslovil světově uznávané fotografy, aby převyprávěli známé pohádky pouhými čtyřmi fotografiemi. Slovenský ambasador značky Nikon, dokumentární fotograf Tomáš Halász přijal výzvu a pro tento nelehký úkol si zvolil populární kreslený večerníček ze 70. let minulého století Pásli ovce Valaši.

Processed with VSCOcam with f2 preset

Rozhodování, jakou ikonickou pohádku zvolit, nebylo pro autora zpočátku snadné. Nakonec však byla volba jasná. Na Maťkovi s Kubkem vyrostly slovenské děti podobně jako my na Trautenberkovi z Krkonošských pohádek. Tomáš pojal koncept jako realistický dokument. Nechtěl replikovat černobílé pojetí ála 40. léta, ale vytvořit moderní obraz pomocí moderní techniky. Stvořit svět, kde by se nenásilně propojily prvky tradice se současností. Jak by dnes vypadali a žili pasáčci z večerníčku? Nejspíš by měli mobily, kroj by doplňovaly praktické rifle a místo ovcí by pásli třeba kozy. Tomáš pátral po lokalitě se salaší, která by nebyla mrtvým skanzenem. Nakonec ji našel na okraji Bratislavy, v Devínské Nové Vsi. Ekopastviny udržující místní biotop, maringotka, pastýřka Hanka a její stádo koz představovaly ideální kulisy. Představitele Maťka a Kubka našel mezi folkloristy ze sdružení SĽUK.

001-matkO_kubko_BHS

Maroš Červenák (Maťko), Stanislav Marišler (Kubko), Hanka Tóthová

A jak probíhalo samotné focení? Tomáš Halász se rozhodl přibrat si jako asistenta mladého a nadějného fotografa Lukáše Procházku. Jeho postřehy a zpětná vazba se prý vyplatily. Autor se rozhodl kombinovat přípravu s improvizací. V hlavě měl připravený hrubý scénář, co chce na fotkách zachytit: pastvina, dojení, salaš … Scénky pak nechal plynout a záměrně improvizoval. Novodobému Maťkovi a Kubkovi to vyhovovalo a s kozami to prý ani jinak nejde …

A co bylo na celé práci to nejtěžší? Asi práce se zvířecími aktéry. Nacpat zjančené kozy do záběru a uchránit drahou foto techniku před jejich mlsnými a zvědavými jazýčky.

Pozn. autora: Zvířata ani technika neutrpěli při focení žádné škody.

*

001-NIKON_Matko&Kubko_by_Tomas_Halasz_MEDIA002-NIKON_Matko&Kubko_by_Tomas_Halasz_MEDIA003-NIKON_Matko&Kubko_by_Tomas_Halasz_MEDIA004-NIKON_Matko&Kubko_by_Tomas_Halasz_MEDIA

(Technické parametry: Nikon D810, objektiv Nikon 24-70/2.8 ED, blesk Nikon SB-800)

*

Lukáš Procházka ze zákulisí focení:

„S Tomášom sa pracovalo veľmi príjemne. Vedel čo chcel a vedel aj ako nám to povedať, čo je pri práci s viacerými ľuďmi dôležité. Aby fotografiám pridal jemný post-modernistický „look“, fotografoval s externým bleskom, ktorý som mal na starosti ja ako asistent. Pracovali sme so zvieratami, ktoré si takpovediac robili čo sa im zachcelo, respektíve poslúchali iba keď ste mali jedlo. Zaujímavé bolo tiež sledovať hercov SĽUK-u ako sa kvôli fotografiám učili dojiť kozy.“

„Dosť absurdná situácia vznikla keď sme dorazili na miesto fotografovania a z taxíka sme vybrali všetky veci. Taxík bol už na odchode – asi 50 metrov od nás – keď sme zistili že mojou nepozornosťou som zabudol v aute Tomášovu desiatu (svačina – pozn. redakce). Rozbehol som sa dole kopcom aby som ho ešte stihol zastaviť, no mal som pri sebe aj Tomášov objektív v hodnote asi 2000 eur. V hlave mi behali myšlienky, že ak spadnem tak ako asistent som nadobro skončil. Našťastie sa nič nestalo a ešte aj desiatu sme dostali naspäť. Príde mi to vždy komické, keď si na to spomeniem. Ja s taškou a objektívom naháňajúci sa za banánmi a jablkami. Celé fotenie už prebehlo bez ďalších problémov. Beriem to ako super skúsenosť a dôkaz, že aj s minimálnou produkciou a technikou, ale maximálnou kreativitou a profesionalitou sa dajú dosiahnúť výborné výsledky.“

*

O autorovi:

ringlight-squarep-1

Tomáš Halász je profesionální fotograf specializující se na reportážní fotografii a projekty pro nevládní organizace. Jeho fotografie byly publikované v hlavních slovenských médiích. Dlouhodobě spolupracuje s řadou nevládních organizací jako Nadace Orange, Greenpeace a jiné. Byl několikrát oceněný v mezinárodních soutěžích novinářské fotografie Czech Press Photo a Slovak Press Photo. Jeho fotoesej „Cesta do Paláca“ zachycující prezidentskou kampaň Andreje Kisky získala prestižní ocenění Foto roku 2014, Novinářská cena 2014, Czech Press Photo 2014. je spoluzakladatelem a šéfredaktorem online projektu mono.sk a ambasadorem značky Nikon.

www.tomashalasz.com

*

PicWorth1000Words – Společnost Nikon si uvědomuje, že kreativita je vlastní nejenom profesionálním fotografům, proto se můžete vánoční soutěže Jeden obrázek za 1 000 slov zúčastnit i vy. Výhra je Nikon 1 J5 a uzávěrka 31.12. Více informací naleznete zde