Zimní výběr zajímavých výstav zasvětíme fotografické klasice, alternativě či avantgardě. Černobílá fotografie může mít mnoho podob, od alchymistického bádání sedmi fotografů vystavujících své ambrotypie v pražském Zahradníkovi, až po Machotkovo reflektování městské civilizace. Artinbox nabízí dokumentární dvojici Birgus – Štreit a napětí lidských příběhů z vesnice a velkoměsta. Opavský Dům umění připomíná díla čtyř mistrů české avantgardní fotografie. Do Brna si můžete zajet prohlédnout svědectví doby očima Dagmar Hochové. V Bratislavě se představí poprvé samostatná výstava fotografií moderní slovenské architektury. V neposlední řadě zveme všechny příznivce alternativních fototechnik na únorový kurz Lithprintu do Žirovnice.

 

Stříbro a éter

18.12. 2014 – 31.1. 2015, art-residence Zahradník, Praha

10922775_868896069827773_4056262564028685511_nStříbro a éter jsou chemické elementy, které zároveň představují metafyzické symboly.
Tenká amalgámová vrstva na skle, éter jako místo zaslíbené, svět jako substance spojená s nejčistším záměrem může zrodit představy a samotný proces fotografování nás vybízí k alchymistickému bádání. V Art-residenci Zahradník vám několik autorů představí výsledky svých pokusů vytvořených znovuoživenou starodávnou technikou – ambrotypií.

Vystavují: Alexej Alexejev, Irina Butyrina, Rasťo Čambál, Ondřej janů, Anton Olshvang, Michaela Pospíšilová a Dmitry Rubinshteyn.

 

 

Miroslav Machotka – Události míst

23. 1. — 5. 4. 2015, Leica Gallery, Praha

miroslav_machotka_0007-680x450Dílo Miroslava Machotky, svébytné osobnosti české fotogragrafie, představuje zcela jedinečný a objevný přístup k fotografickému vyjádření. Vybraný soubor černobílých fotografií, které vznikají analogovovým procesem, reprezentuje autorovu práci ze širokého období posledních čtyřiceti let. Přesto je ucelený a jednotlivé fotografie spojují vnitřní vazby. Autor, bez jakékoliv vnější nebo formální manipulace, pouze výběrem místa, objektů, světla, času a vizuálním spojováním prvků fotografovaného světa své záběry více méně vytváří, v jistém smyslu podobně jako malíř konstruuje abstraktní obraz. Každá fotografie je pak individuálním dílem, které reflektuje nejen podobu městské civilizace, ale rezonuje i s autorovými vnitřními pocity, s nimiž konfrontuje každodennost, banalitu i materialismus svého okolí. Divák se ocitá na prahu důvěrně známého světa, ten je však zpochybněn a znovu otevřen pro jeho vlastní fantazii.

 

Vladimír Birgus, Jindřich Štreit – Dvojice

8. 1.–3. 2. 2015, Artinbox galerie, Praha

1_2015_sOba autory spojuje příklon k dokumentární fotografii. Jak ve městě, tak na venkově se odehrávají příběhy. Na venkově jsou si lidé o něco blíž, taky fotograf se k nim víc přibližuje, jakoby byl přímo součástí jejich soukromí. Vztahy dvojic jsou tu jasně dané: Milenci. Partneři v očekávání potomka. Matka a dítě. Modlící se kněz u sochy Spasitele na kříži. Kněz a křtěný. Opilí kamarádi u piva. Ve velkoměstech plných lidí jakoby se jednotlivci od sebe spíš vzdalovali. Nebo nám jenom víc skrývají to, co mezi nimi probíhá. Co je mezi těma dvěma? Láska? Přátelství? Pokrevní vztah? Nic? Interakce mezi aktéry na barevných snímcích Vladimíra Birguse jsou nám jakoby dobře známé. Prodavačka a nakupující. Žebrák a kolemjdoucí. Pán a pes. Pes a pes. Kluk a pták. Člověk a jeho stín.

Propojením těchto dvou různých formálních i obsahových přístupů vzniká zvláštní napětí. Interakce dvou pohledů na vztahy mezilidské, na vztahy se světem kolem nás i na vztah se sebou samým, vytváří atmosféru, jenž nás vtahuje do zamyšlení nad tím, kde v tomto světě je to naše místo, s kým to místo sdílíme, kdo vlastně jsme, kam, s kým a proč směřujeme… (Nadia Rovderová, Praha, leden 2015)

 

Drtikol / Funke / Rössler / Wiškovský

Mistři české avantgardní fotografie

15.1. – 25.2., Dům umění v Opavě

largeZa hlavní centra meziválečné avantgardní fotografie jsou právem považovány Francie, Německo a Rusko. Nicméně i v Československu se ve stejné době zrodila mnohá fotografická díla, která nejsou pouhou napodobeninou cizích vzorů, ale výrazně se podílela na vývoji umělecké fotografie.

Zatímco originální akty Františka Drtikola a konstruktivistické, abstraktní a surrealistické fotografie Jaromíra Funkeho se těší mezinárodnímu věhlasu už dlouhá desetiletí, první rozsáhlé výstavy průkopníka fotografické abstrakce Jaroslava Rösslera proběhly v zahraničních muzeích teprve po roce 2000 a díla Eugena Wiškovského, osobitě reagující na podněty několika avantgardních směrů, na své plné docenění ještě čekají.

 

Dagmar Hochová

19.12. 2014 – 29.3. 2015, Moravská galerie v Brně

dagmar-hochova_galerie-980Je asi málo žen fotografek, které by si veřejnost oblíbila v takové míře jako Dagmar Hochovou. Její kariéra byla hlavně v 50. a 60. letech profesně spojena s obrazovými žurnály orientovanými na tzv. humanitní fotografii. Právě to je zřejmě důvod, proč je dnes vnímána jako fotografka dětí. Objektivně vzato je však takový obraz zkreslený. Fotografický archiv Dagmar Hochové, který Moravská galerie získala v roce 2013do svého vlastnictví, ukazuje osobnost autorky a její tvorbu komplexněji. Významná část jejich snímků je zaměřena na události kulturně politického rázu. Na intelektuální a umělecké elity, tématiku spjatou s národní identitou nebo na zlomové okamžiky naší historie. Děti jsou nepochybně důležitou součástí jejího profesního profilu, ale jak známo, ani sama Hochová nálepku fotografky dětí příliš nemilovala, protože v ní cítila zjednodušení, zabavující její fotografování dimenze angažovaného svědka doby.

 

Svetlo na hrane

7.11. 2014 – 15.2. 2015, Esterházyho palác, Bratislava

01_Hofer_-_Nova_dobaVýstava Svetlo na hrane představí poprvé fotografii moderní architektury jako samostatné téma v rámci dějin slovenské fotografie i v oblasti architektonické tvorby.

Výstava se soustředí zejména na autory 20. až 80. let 20. století, kteří se danému žánru věnovali soustavněji a jejich díla byla buď příspěvkem v propagaci moderní architektury nebo přispěli k rozvoji tématu architektury v rámci samostatných dějin slovenské fotografie.

Výstava Světlo na hraně představí poprvé fotografii moderní architektury jako samostatnou téma v rámci dějin slovenské fotografie i v oblasti architektonické tvorby.

_

Na závěr pozvánka na zajímavý kurz zajímavé fotografické techniky:

Lithprint – Základy výtvarného fotoprocesu

15.2.2015  (9:00 – 18:00 hod), Domácí fotoateliér Tvormed, Žirovnice

10862604_702426683203963_2534583528950320687_oNa tomto kurzu vás zkušený lektor Míra Pokorný naučí tvořit originální, nenapodobitelné originály (zvětšeniny) z Vámi přinesených vyvolaných filmů (černobílých i barevných, kinofilmů i svitků).
Kurz je vhodný např. pro účastníky „základního fotografického kurzu“, dále pro všechny, kdo fotí na film, dělají klasické černobílé zvětšeniny a chtějí si zkusit něco nového a také pro ty z Vás, kteří jste našli staré vyvolané filmy na půdě, nebo ve skříni ještě z dětství a chcete si z nich vyrobit neokoukaný luxusní dárek, nebo perfektní památku na zeď.
Na kurzu se také naučíte připravit vlastní Lith-print vývojku (nemusíte kupovat drahé originální), kterou si pro další použití můžete odnést domů.

Více info zde: https://www.facebook.com/events/769794469762601/

_

Náhledové foto: Dagmar Hochová