V pátek se děly věci. Měsíc v rybách vstoupil do své nejtemnější fáze, ukrojil tři čtvrtiny z obřího nebeského koláče a začalo astronomické jaro. Lepší dobu pro start nového projektu jsme si nemohli vybrat. Čekala nás jízda za hranice jiného druhu.

_

Tušili jsme, že sobotní lith-printový workshop v osvětimském studiu krakovské akademie Anima Mundi bude parádní jízda. Nečekali jsme však, že se z pasivních pozorovatelů staneme aktivními účastníky. Plán byl jasný – venite, videte, recordete – přijet, tiše pozorovat a natočit reportáž z kurzu.

„Osvětimské centrum je brzy po ránu zalité sluncem, jenž vystrkuje po včerejším zatmění paprsky v plné síle. Uvnitř studia cítíme příjemné hemžení. Obklopuje nás rej usměvavých mužů a žen a už se ocitáme v kuchyňce, kde voní čerstvá káva, bagetky, domácí višňová marmeláda a další pochoutky. Od prvního okamžiku se cítíme jako doma. Kromě sympatického lektora Piotra Kwasizura je ve studiu několik spřízněných duší z Anima Mundi, zbytek tvoří účastníci a náš skromný štáb, v jehož čele stojí ostravský kameraman Tom Hudeček aka RED.“

1531955_435325686641719_7357910963002788057_n„Po úvodu a povzbudivých slovech lektora že „lith-print je vlastně jednoduchá technika“, rozkládáme po stolech čarodějnické nádobíčko; misky s vývojkami, ustalovačem a vodou. Pak už to jde ráz na ráz. Netočící část štábu, včetně mě, je nečekaně začleněna do pracovní skupiny. Mírně rozechvělá, v bílé zástěře a latexových rukavicích, stojím nad červenou misku a čekám, co se bude dít…“

Další průběh není třeba detailně popisovat, vše uvidíte v naší video reportáži. Lith-print je kreativní a vzrušující technika. Přitahuje hravé a experimentování chtivé jedince, kterým nevadí zdlouhavé a monotónní pohybování miskou s vývojkou tak dlouho, než se na fotopapíru objeví první náznak obrazu. Lithprint je synonymum pro nejistý výsledek. Je to technika, která testuje trpělivost. Dobře to vystihuje jedno anglické přísloví ‚Patience is passion tamed‘ (Trpělivost je zkrocená vášeň). A lith-print je vášeň. Je na něm cosi fetišistického. Nepracuje se s kleštěmi, takže máte po celou dobu intenzivní kontakt s papírem a vývojkou. Nováčci jsou zprvu opatrní, většina však po půlce kurzu sundá rukavice a bezstarostně máchá prsty v chemické lázni. I když je lith-print jednoduchá technika, velmi u ní záleží na preciznosti a čistotě. Print si lehce zničíte vlasem, rýhami od nehtů či otisky prstů. Měli byste být také schopni poznat okamžik (tzv. ‚snatch point‘), kdy print ve vývojce dosáne optimálního bodu. Proces tónování, které následuje po vyvolávání, připomíná alchymii. Selen, zlato či sépie dodají fotografiím atraktivní zbarvení.

Chce to čas a trpělivost, než vychytáte správné kombinace papírů, vývojek a tónovačů. Když se vám však podaří zkrotit svou uměleckou vášeň, sklidíte neopakovatelné, měkké a barevné plody svého snažení.

Díky Anima Mundi a Piotr Kwasizur, že jsme mohli být součástí tohoto radostného a kouzelného zážitku!

_

_

Ukázky lith-printů Piotra Kwasizura najdete zde:

http://www.symbiosa.dphoto.com/#

Reportáž z lith-printového kurzu v Žirovnici:

http://www.afuk.cz/jak-jsme-nelithovali/

Děkujeme Alině Ostrowské a Joanně Janisiewicz za poskytnutí fotografií ve článku.