Fotograf Justin Kirschoff vytváří fotografickou sbírku předmětů, které formovaly jeho dětství. „Nikdy jsem nepotřeboval být vlastníkem těchto věcí, zjistil jsem, že jejich vyfocením vytvořím nový druh vlastnictví,“ říká.

Zátiší na fotografii má tu moc působit na každého člověka odlišně. Může být stejně tak přitažlivé jako odpudivé, důvěrné jako cizí. Ať už jsou to pokojně zaranžované předměty, květiny, ovoce nebo jiné pokrmy, fragmenty zvířecích i lidských těl nebo jen „nalezené objekty“, vždy jsou nehybné a tiché. Jako by v samém fotografickém médiu spočívala možnost uchovávat objektům život jejich tichou mlčenlivou konverzací. Jejich z(á)tišením…

Prayer Book, 2008 Zebra Cart, 2008

 

 

 

 

 

Jsou ale tyto viditelné objekty přítomné, či nepřítomné, představují začarovaný život, anebo jsou posly pomíjivosti a smrti?

Také Justin Kirschoff si klade otázku o životě a smrti věcí, které fotografuje. Soubor Inherit Traits, obsahující fotografie zátiší, má však ještě jiný smysl. Ptá se po vlastnictví a významu věcí v životě člověka. Smrt v jeho podání znamená rozloučení se s majetkem. Už rozdělení na moje/tvoje, se kterým jsou děti konfrontováni od svého neútlejšího věku, představuje dle  Kirchoffa problém.

Toy Dancer, 2006 Pig Rider, 2008 Golliwog, 2006

Justin Kirchoff vychází ze vzpomínky na dětství. Vyrůstal v umělecké rodině – otec byl designér, matka vyráběla hračky. Doma bylo vždy spoustu vzácných věcí, ačkoliv se jednalo spíše o starožitnosti a umělecká díla – objekty, které se hromadily na poličkách a nikdy neměly svůj pevný účel. Přestože jeho rodiče žádný z těchto předmětů neprodali, svou hodnotu díla měla, tak jako každá věc má svou hodnotu. „Tyto předměty měly v mém životě velký význam, protože utvářely můj vztah k estetice a můj zájem o historii,“ říká Kirchoff, který vyučuje fotografii na Maine College of Art v Portlandu.

Music Room, 2006 Horse, 2006

 
Tento vztah Kirschoff  promítl do velkoformátových fotografií, které udělal při návštěvách rodného domova. Netoužil po tom věc fyzicky vlastnit – vytrhnout ji z prostředí, v jakém si ji pamatuje – ale vytvořil si jakýsi nový druh vlastnictví. Vzpomínku vzpomínky.

Crow, 2005 Buffalo, Marble, 2006Filozofické otázky Justin Kirschoff promítá i do své ostatní tvorby. Kromě cyklu Inherit Traits vytvořil také sérií snímků s názvem My Inner Child is a Mini Bike, v němž pro změnu vyjádřil vztah se svými dětmi. Ačkoliv v tomto případě se jedná spíše o záznamy momentů reportážního charakteru, svůj pevný bod zde má i zátiší. Jak asi na tyto věci jednou budou vzpomínat jeho potomci?

Celé portfolio Justina Kirschoffa naleznete na stránkách http://justinkirchoff.com.