Viléma Heckela mnozí znají jako horolezce a fotografa, jež dokázal své výpravy nadstandardním způsobem zdokumentovat. Tentokrát ve spojitosti s jeho jménem nebude řeč o horách, nýbrž o reklamě a komerci.

Vilém HeckelPro Viléma Heckela byly hory vášní, zálibou, ale i životním osudem, protože v jejich spárech v Chile nakonec v roce 1970 zemřel. Heckel riskoval rád a dle některých svých přátel až příliš. Účastnil se náročných výprav do velehor například v Pákistánu, Afghanistánu nebo tehdejším Sovětském svazu. Snímky, které si odtud přivážel, patří dodnes k vysoce ceněným. Volná tvorba však plzeňského rodáka neživila, jako zkušený fotograf si vydělával focením reklam a kampaní pro různé československé podniky.

Focení to bylo jistě o mnoho rutinnější, jak už to u práce bývá, nicméně i zde si našel Heckel prostor pro svou fantazii a ozvláštňoval reklamní snímky uměleckým rukopisem, který nacházíme u jeho volné tvorby. Zatímco tenkrát měly komerční fotografie za úkol především propagovat a informovat, dnes se na ně díváme jako na jakýsi artefakt doby minulé. Kouzlo minulosti se jmenuje také výstava fotografií Viléma Heckela, kterou připravila pražská Galerie Fotografic.
Vilém Heckel Vilém Heckel

Návštěvník, který se do galerie vydá, aby zde spatřil Heckelovy slavné vysokohorské fotografie, bude však zklamán. Celá výstava se totiž skládá převážně z reklamních snímků a těch krajinářských je k vidění jen malá hrstka, stejně jako fotografií pražských vyhlídek, jež Heckel též s oblibou zaznamenával.

Vilém HeckelReklamní tvorba se v tomto případě může zdát o něco méně zajímavější, člověk by snad raději upřednostnil vrcholky zasněžených hor, ucítil trochu mrazu v tom parném dni… zde se však místo toho na něj zubí upravená slečna opřená o kapotu auta, závodník ženoucí se do záběru nebo žena náruživě poslouchající rádio. V pražské galerii jsou k vidění snímky automobilů Škoda, dobových rádií, ledniček i vysavačů, při této práci nelze Heckelovi upřít preciznost; kvalita je také jejich nejsilnější stránkou. Nechybí jim ani schopnost vtáhnout, zapůsobit a zaujmout, nicméně z tvůrčího hlediska jsou snímky příliš prvoplánové a každému musí být hned jasné, co bylo cílem jejich vzniku.

Návštěvník, který dobu 50. a 60. let pamatuje, se patrně zasní a zavzpomíná při procházení jednotlivých záběrů na svá mladá léta, na mladší návštěvníky mohou snímky zapůsobit jakousi retro atmosférou, která se nyní znova vrací do módy. Na panské publikum patrně zapůsobí automobily, dámy  ve fotografiích naopak budou hledat inspiraci do svého šatníku. I pro fotografy je to samozřejmě zajímavá podívaná; kromě již zmíněné technické kvality výstava nabízí srovnání mezi tehdejší reklamní tvorbou a tím, jak se dělá reklama dnes. A jistě to nebude jen černobílé klasické zpracování, čím se tehdejší reklamní fotografie liší od té současné.

Zajímavé jsou fotografie i ze sociologického hlediska. Zatímco dnes je reklama součástí našeho života a vyhnout se jí je takřka nemožné, tenkrát byla reklama spíše vzácným jevem. Může se nám zdát až paradoxní, že vznikají reklamy na výrobky, které nebyly běžně k dostání anebo se na ně čekala několikaletá fronta.

Vilém Heckel

Galerie Fotografic připravila rozhodně zajímavou a jedinečnou výstavu, která za prohlédnutí stojí. Nicméně je otázka, zda reklamní fotografie opravdu patří do galerie a zda bychom v nich měli hledat nějakou uměleckou hodnotu. To už jsou otázky pro návštěvníky této retro výstavy.

Vilém Heckel: Kouzlo minulosti
24. července – 8. září
Galerie Fotografic, Praha
http://www.fotografic.cz/