Začátkem dubna začala v Moravské galerii retrospektivní výstava Rudolfa Koppitze. Jeho nejslavnější fotografie Studie pohybu není zdaleka jediný důvod, proč tuto výstavu v Brně navštívit. Rudolf Koppitz byl přední představitel vídeňské secese.

Tanečnice Hedy Pfundmayr jako ElektraJako představitel vídeňské secese zná Rudolfa Koppitze mnoho lidí, málokdo už ale ví, že jeho rodným místem je Česko, respektive Skrblovice na Opavsku, kde se roku 1884 narodil. Do Rakouska odchází až ve svých osmadvaceti letech, poté, co už získal fotografické vzdělání a krátce si vyzkoušel práci zakázkového fotografa.

Do Vídně odešel původně studovat Grafický učební a vzdělávací ústav, tento krok je však v jeho kariéře zásadní – potkává tu řadu známých lidí jako např. Egona Schieleho a později se tu seznámí i se svou budoucí ženou. Na Koppitzových raných fotografiích je patrný vliv jeho učitele z Grafického ústavu, českého symbolisty Karla Nováka, a také významných umělců vídeňské secese, od nichž převzal zálibu v bohatém ornamentu a stylizované kompozici. V roce 1913 Koppitze jmenovali asistentem na katedře portrétní a krajinné fotografie Grafického ústavu.

Pohled do výstavy Pohled do výstavy

Za nedlouho byl však Koppitz jmenován do armády, ani tam s focením ale nepřestává – fotí tu letecké snímky a dokumenty z válečného pole. Po 1. světové válce se Koppitz začíná věnovat aktům, které ho měly později proslavit. V roce 1925 vytvořil akt „Pohybová studie“ se kterým sklízel úspěchy na mezinárodních soutěžích.

Pohybová studieTento snímek je mezi více než 150 Koppitzovými fotografiemi, které Moravská galerie v těchto dnech nabízí ke shlédnutí. Rodolf Koppitz je znám právě svými akty, ať už mluvíme o těch, ve kterých figurují tanečnice, jejichž vypracovaná těla často využíval pro práci, anebo mluvíme o jeho autoaktech, v nichž stylizoval své tělo do krajin.

Mimo to se však věnoval i dalším žánrům. Portréty ho živily, krajiny zase naplňovaly. Koppitz byl vášnivým cestovatelem a na svých cestách često fotil životy lidí, jež potkával. „Když si odmyslíme neosobní působení chemických a fyzikálních jevů, umělecká hodnota závisí jen na osobních hodnotách tvůrce,“ řekl Koppitz v roce 1928.

Tyrolský farmář

Koppitzovy fotografie jsou úchvatné melancholickou náladou a symbolickými gesty, jež byly charakteristické pro secesi. Brněnská výstava Rudolfa Koppitze dokáže v tomto ohledu přenést do doby minulé a dokáže zastavit v člověku na chvíli jeho spěch.

Více informací o výstavě Rudolfa Koppitze naleznete na stránkách Moravské galerie.

Foto: archiv MG