Výstava v Moravské galerii představuje tvorbu dvou umělců – celosvětově proslulého Jocka Sturgese a málo známého českého fotografa Karla Nováka. Oba autory spojuje jedno téma, které je před společností často skrýváno; jejich pojetí se ale zcela liší.

Pohled na nahé tělo – možná až díky fotografii člověku tento pohled zevšedněl, možná fotografie zbořila bariéry, které nutily odvracet tvář, když se odkrylo více nahé kůže, než bylo přijatelné. Dnes už se vídáme s akty dnes a denně. V tisku, na obrazovkách televize i počítače, i na výstavách. Focení aktů se stalo oblíbenou a zcela běžnou činností řady fotografů.

Jock Sturges, Adele, Mylene, Vanessa et Hannah; le Porge, France, 2003, @ Jock SturgesA přesto v době, kdy se stírají hranice mezi aktem a erotikou a mezi erotikou a pornem, existuje taková nahota, která v nás vyvolává stud anebo nás uvádí do rozpaků. Paradoxně jsme schopni se dívat na nahá vyretušovaná a ideální těla, o kterých tušíme, že jsou výsledkem počítačové mechaniky, ale o to víc se nám vzdalují těla přirozená, nedokonalá, v nelichotivých polohách; těla člověčí. Fotit nahé lidi na veřejných prostorech je okamžitě spojeno s voyeurstvím, v tu chvíli se začíná mluvit o etiketě, tabu a erotice, a v případě nahého nevyvinutého těla dítěte, o pedofilii.

Tyto pojmy  mají vnitřní logiku moderní civilizace, protože to byla ona, kdo je zrodil. Aktové snímky, jež nebyly vytvořeny podle vzorců „muzejní nahoty“, zůstávají většinou veřejnosti skryty a do galerií ani muzeí se nedostanou.Karel Novák, Křetínská přehrada, 1995, @ Karel Novák

Tento stereotyp se nyní pokouší narušit Moravská galerie, která se rozhodla vystavit snímky amerického fotografa Jocka Sturgese, jež se na začátku 90. let, kvůli nezletilosti modelů na svých fotografií, střetl se zákonem a českého fotografa Karla Nováka, který vystavuje v tak velké a prestižní galerii vůbec poprvé.

Oba dva autory spojuje stejné téma, téma nahoty jakožto lidské přirozenosti. Přesto si na takovou nahotu, kterou zobrazují právě tito dva umělci, teprve musíme zvykat. A takový pocit mě vlastně provázel po celou dobu, kdy jsem výstavou procházela – musím si zvykat.

Jock Sturges, Tracey, Estelle, Mylene et Sophie; Montalivet, France,1994, foto: archiv autoraV případě Sturgese a jeho tvorby se otevírá již zmíněná otázka pornografie; dívky na jeho snímcích jsou očividně nezletilé a až nestydatě smyslné a krásné. Musím si zvykat. Fotograf si bravurně pohrál se světlem o kompozicí. Scény se odehrávají na krásném plážovém prostředí, kde jsou dívky buď přirozeně pohozené anebo fotografovi pózují.  Pod povrchem každého snímku se však skrývá víc, je v nich něha a úcta k lidskému tělu.

Tyto snímky, jež oslavují mladé lidské tělo v jeho nejhezčí podobě, jsou volně smíchány se snímky Karla Nováka. Je docela snadné tyto dva autory od sebe odlišit . Fotograf Karel Novák, jež patřil mezi nadšené propagátory naturismu v tehdejším socialistickém Československu, nahlíží na nahotu jinýma očima; nálada v jeho tvorbě je jiná a návštěvník je konfrontován s jiným pocitem.

Karel Novák, Antošovice, 1994, @ Karel Novák

Karel Novák jakoby si vybíral své objekty zcela náhodou. Jeho snímky většinou tvoří momentky rodin s dětmi z prostředí nudistických pláží. Vedle fotografií amerického umělce vyhlížejí tyto snímky o mnoho syrověji, jsou nestylizované, přirozené a našemu poznání bližší.

Výstava, která čítá na 40 snímků, je zajímavá právě pro tyto dvě věci: kromě toho, že se staví tváří tvář jakémusi společenskému tabu, tak také umožňuje setkání dvou fotografů, kteří sledovali jednu ideu v přibližně stejné době, ovšem ve zcela odlišných politicko-sociálních podmínkách.

O autorech:

Jock Sturges (*1947, New York, NY, USA)

_Jock Sturges, Arianne, Flore et Raphäelle; Montalivet, France, 1992, foto: archiv autoraAmerický fotograf známý svými fotografiemi z prostředí naturistických komunit v severní Kalifornii, Irsku a Francii. Vystudoval percepční psychologii a fotografii na Marlboro College, Vermont a fotografii na San Francisco Art Institute, California, Pracoval mimo jiné jako instruktor fotografie, printer, komerční fotograf se specializací na módu a klasický tanec a jako portrétní fotograf. Přispívá do řady fotografických magazínů, své fotografie vystavuje po celém světě. Na začátku 90. let se kvůli nezletilosti modelů svých fotografií střetl se zákonem, což mu přineslo řadu strastí v osobním a tvůrčím životě. Zároveň to však byla cesta, kterou vstoupily jeho fotografie do širšího povědomí. V současné době žije a pracuje v Seattlu.

 

Karel Novák (*1936, Prostějov, Česká republika) 

Karel Novák, Křetínská přehrada, 1995, @ Karel NovákVystudoval Střední školu lesnicko-technickou v Hranicích na Moravě (1961). Při zaměstnání studoval Školu výtvarné fotografie v Brně (1967–1969). Po absolutoriu nastoupil do prostějovských tiskáren jako reprodukční fotograf. V roce 1989, po pádu komunistického režimu, tiskárny opustil a stal se fotografem na volné noze. Jeho zájem o naturismus dostal konkrétní podobu v roce 1962, kdy poprvé vycestoval k moři do Německé demokratické republiky (DDR). Následně se stal nadšeným propagátorem naturismu v tehdejším socialistickém Československu. Založil například neoficiální nudistické pláže v okolí Prostějova. V té době přirozeně splynuly dva jeho životní zájmy: fotografie a život v naturistické komunitě. Jen tak mohl vzniknout autorův unikátně pestrý archiv dokumentující zevnitř svět, o kterém venku panují převážně zkreslené představy.  Autor dosud vystavoval pouze v kavárnách a v malých soukromých galeriích přátel na Moravě. Tématem vystavených fotografií však nikdy nebyl život v prostředí naturistů. Autorovy fotografie vyšly v naturistických časopisech u nás i v zahraničí.

 

Více informací o výstavě: http://www.moravska-galerie.cz/