Lith print není ve světe fotografie žádnou novinkou. Je to kreativní proces, který se v mnoha aspektech liší od černobílé klasické zvětšeniny.

Jeden z hlavních rozdílů je, že fotografie se zabarvují, aniž bychom je tónovali. Většinou se zabarvují do teplých tónů jako oranžová či žlutá. Chce to testovat a zkoušet. Výsledný tón většinou závisí na dvou faktorech, typ vývojky a druh použitého papíru. Nejlépe v lith vývojce fungují papíry na barytové podložce.

Papíry se vyvolávají ve velice naředěné vývojce a jejich vyvolání trvá určitou dobu. Je ale dobré papír hlídat, chce to mírnou agitaci po celou dobu vyvolávání.

Co se týká expozice pod zvětšovákem, je třeba papír přeexponovat o 2 až 3 stopy. To je ideální začátek.

 

 

Zde uvádím recept na běžnou lith vývojku, kterou najdete v různých mutacích. Ansco 70

 

Part A

Hydroquinone … 25g

Potassium Metabisulfite … 25g

Potassium Bromide … 25g

Water to … 1000 ml

 

Part B

Sodium Hydroxide … 36g

Water to … 1000ml

 

Working solution: A + B + (15-25) WATER

příklad ředění: 40ml A + 40ml B + 920ml WATER

 

Pokud zapátrate po síti, určitě najdete i nějakého výrobce a nemusíte nic míchat doma.

Co se týká negativu, dobře se dělá lith print z klasických černobílých, také z infračervených, a zajímavých výsledků dosáhnete určitě i z barevných negativů, lepších než u klasického černobílého zvětšování.

Lith je většinou o experimentu a kreativitě. Dost záleží i na momentu, kdy papír z lith vývojky vytáhnete. Někdy je to moc brzo, někdy moc pozdě.

Barva tónu bude především záležet na použitém papíru, některé se lithují dobře, u jiných není výsledný efekt až tak silný.

 

 

Nakonec bych chtěl uvést dvě známá hlavní pravidla u lithu.

1. Vyvolávání můžeme regulovat ředěním, teplotou a časem vývojky.

2. Kresbu ve světlech určujeme expozicí papíru, kresbu ve stínech dobou vyvolávání.

Nechte se inspirovat videem z workshopu Anima Mundi.

 

 

Použité fotografie: Šimon Lupták a Leo Stehlík

Těším se u další dílny.

RED

photography@tomhudecek.co.uk