Dnešní československý přehled výstav obsahuje symbolických „pět pé“. Portréty Miloty Havránkové a Alexandera Chekmeneva, Pop-art v podání Damira Muratova, Polaroidy Olivera Blohma, Petrkov byl inspirací pro Daniela Reynka a Plech je jedním z materiálů ve tvorbě Evly Vlašičové. „Šesté pé“ zastupuje Pseudonym Toyen surrealistické malířky Marie Čermínové. Výběr je pestrý, stačí jen vyrazit za kulturou!

_

Milota Havránková – Milota

2.10.-17.1. 2016, Dům u Kamenného Zvonu, Praha

Milota HavrankovaRetrospektivní výstava je uspořádaná k životnímu jubileu této představitelky slovenské a české výtvarné scény, fotografky a multimediální výtvarnice. Vystavené práce představí nepřetržitý experiment s fotografickým médiem, které se tak stále proměňuje.

Milota Havránková (* 1945) během své pedagogické činnosti na SUPŠ v Bratislavě ovlivnila celou generaci slovenských fotografů, kteří později vstoupili do historie jako „slovenská nova vlna“. Její tvorba se svým zájmem o fotografický experiment, volbou námětu a následným způsobem vizuální realizace vymezuje z hlavních proudů slovenské fotografie a odlišuje ji od klasicky chápané fotografie, černobílého dokumentu nebo fotografického konceptu.

 

Sibiř, Sibiř!

5.10. – 5.11., art residence Zahradník, Praha

USSZnámý malíř Damir Muratov a mladý malíř a hudebník Anton Gudkov přijedou do Prahy ze Sibiře aby představili svoje práce. Výstava proběhne v rámci festivalu současné kultury Sibiře. Sibiřský malíř Damir Muratov, žije v Omsku a je vedoucí postavou sibiřského pop-artu. Jako každý pravý Sibiřan sní o sněhu i během mírného letního počasí.

 

Oliver Blohm – 8 x 10

30.9. – 1.1., galerie Polagraph, Praha

342006-800V galerii Polagraph bude vystavena série portrétů nafocená na exkluzivní velkoformátový Polaroid 8×10 palců. Fotografie pořízené Polaroidem velikosti 8×10 palců budou v České republice vystaveny vůbec poprvé.

Černo-bílý portrétní svět tohoto mladého německého fotografa na vás dýchne svou střízlivou přímočarostí. Dává přitom vyniknout všem charakteristikám tohoto jedinečného formátu, jako je fantastická hloubka, geniální ostrost v detailech či určité nedokonalosti způsobené chemickým procesem.

Oliver Blohm pochází ze severo-německé vesničky, ale již několik let žije v Berlíně, kde právě dostudoval fotografii. Oliver pracuje pro samotný Impossible a nafotil pro něj desítky propagačních snímků, testuje nové filmy a experimentuje se všemi druhy materiálů, a tak má v polaroidovém světě bezesporu velké zásluhy.

 

Toyen – Vidím neboť je noc

5.9.-3.1. 2015, Museum Kampa, Praha

toyenPečlivě vybrané obrazy jsou zapůjčeny z mnoha významných státních i soukromých českých a pařížských sbírek. Divák má tedy možnost prohlédnout si stěžejní díla, která Toyen představila na první (1934) a druhé (1938) surrealistické výstavě: Ztroskotání ve snu , Člověk z klihu, Finis terrae, Sen a snad nejvýznamnější dílo Spící, které patří k nejčastěji reprodukovaným obrazům českého malířství minulého století. Dále bude mít možnost setkat se s pracemi, které vznikly během nacistické okupace, a mezi něž se řadí i magnetizující obraz Po představení.

V roce 1947 se Toyen rozhodla s Jindřichem Heislerem odejít do Francie a výstava tak rovněž vyzdvihuje stěžejní úseky její tehdejší tvorby.

 

Daniel Reynek – Fotografie

12.7. – 30.12., Muzeum fotografie a moderních obrazových médií, Jindřichův Hradec

611Rozsáhlá retrospektivní výstava zahrnující na 90 snímků, představuje výběr z tvorby loni zesnulého českého fotografa Daniela Reynka.

Ukazuje Reynkovy typické barevné fotomontáže z let 1960–1970, zachycující motivy především z bydliště autora v Petrkově (květinové motivy, zvířata, drobné předměty etc.). Vystaveny zde však jsou i černobílé fotografie ze zachovaných nalezených negativů, které nebyly dosud nikde publikované ani prezentované. Většina představených fotografií jsou digitální archivní tisky z originálních negativů a diapozitivů. – Výstavu doplňují portréty Daniela Reynka z posledních let od Františka Nárovce, ke zhlédnutí je dokumentární film Terezy Brázdové „Kluci“ o životě bratří Reynků.

_

Evla Vlašičová – Žijeme spolu, sníva každý sám

6. 11. – 2.12.,  galerie Trafačka, Nitra.

12064191_917426271671038_1322303601_nSlovenská fotografka a výtvarnice Evla v Trafačce představí své aktuální práce zhotovené historickými technikami a moderními postupy. Autorka využívá rozličné materiály a kombinované techniky (papír, sklo, vlastnoručně kované plechy). Téma výstavy je zaměřené na žensko-mužské vztahy, lásku, radost, naději, strach, rozchod a bolest.

 

Alexander Chekmenev – Donbass

17.9. – 1.11., GMB – Pálffyho palác, Bratislava

Alexander_Chekmenev_katalog_A4-12Autor pracuje jako fotožurnalista. Ve své volné tvorbě se věnuje sociálnímu dokumentu a v převážné míře zaznamenává společnost na východě Ukrajiny, odkud pochází. V centru jeho pozornosti je člověk ve svém přirozeném prostředí, často na ulici.
Projekt Donbas patří k typům dlouhodobého systematického zaznamenávání s cílem co nejdůkladnější výpovědi. Upřímnost Chekmenevovej výpovědi spočívá v dokonalé znalosti prostředí a ve schopnosti předat ji divákovi. Lidé na jeho fotografiích žijí svůj každodenní život se vším, co přináší. Zajímají ho osobité typy, často až komické ve svém výrazu či situaci, ve které se nacházejí. Jindy naopak vzbuzují respekt.
Celý soubor má výrazný poetický nádech díky malebnosti obrazového výřezu a pečlivým kompozicím. Na jeho fotografiích je citelná inspirace klasickou estetikou dokumentární fotografie, jakou najdeme u Roberta Franka, Roberta Doisneaua nebo Augusta Sandera.
_
Náhledové foto: Alexander Chekmenev