O Saulu Leiterovi jsme psali na AFUKu docela nedávno. Představili jsme ho jako pohodáře z kavárny, který newyorský svět zvěčňuje skrz orosené vitríny. A podobně neobvykle přistupuje i k focení žen. Vnímá ženy všemi smysly.

Saul Leitee Saul Leiter, reklama na boty

Pozorovatel, estét, požitkář – tím vším Saul Leiter je a tyto jeho vlastnosti se také odráží v jeho tvorbě. Jako malíř se učil vytrvalosti, řemeslu a tříbil si své umělecké oko. K focení přičichl až poté, co utekl z Philadelphie do New Yorku, aby se zde stal slavným umělcem. Brzy poté, co se ve městě rozkoukal a seznámil se tu s dalšími odvážlivci, začal fotit pro módní magazíny. Někdo by namítl, že focení fashion není víc, než práce, rutina k zaplacení nájmu. Možná. Leiter se však s tímto zaměstnáním vypořádal po svém – bavil se jím. V hledáčku hledal detaily a banální situace, které by mohl povznést a upozornit na ně. A tím si pomalu vytvářel i vlastní rukopis.

Nemusíme Leitrovy fotografie zkoumat příliš dlouho, abychom si všimli, že ho přitahují barvy. Snad v každé jeho fotografii nacházíme něco červeného – červené deštníky, červená auta, červené reklamy v ulicích. Do kontrastu s touto výraznou barvou dává černou nebo žlutou. Není proto divu, že jeho fotografie působí jako past na oko. Saul Leiter je malířem města. Ale nejen to.

Saul Leiter, autoportrét

Ve vídeňské galerii Kunst Haus, kde do 26. května probíhá velká retrospektivní výstava Leiterových obrazů a fotografií, si můžeme povšimnout, že tento Američan dokáže neméně skvostně pracovat také s černobílou glamour fotografií. Momenty jako vystřižené z intimního deníku jednoho muže. Jestliže v ulicích je Leiter za náhodného kolemjdoucího, v interiérech newyorských domů působí v dámské společnosti spíše jako milenec, než fotograf.

Saul Leiter Saul Leiter, 1967Tyto snímky působí v mnohém odlišně – není to jen barva, ale také přiznaná role, kterou tu fotograf najednou dostává. Víme o o tom muži, stejně jako o něm ví ženy, které se před ním odhalují. Už to není dokument náhod, ale inscenovaná hra. Přesto jakoby si  Leiter i na těchto místech svou voyeurskou roli ponechal. Dělat to jinak. Fotit z pozice, které by jiného nenapadlo. Vnést do fotky tajemství… není potřeba se skrývat za zamlženou výlohou.

Třetí část výstavy ve Vídni tvoří díla, v nichž dokázal Leiter spojit svou duši malířskou a fotografovou. Černobílé aktové fotografie umělec citlivě dotvořil štětcem a barvami, z původního snímku nechal přitom jenom černobílé kontury. Tyto obrazy působí, na rozdíl od jiné Leitrovy tvorby, o něco vyzývavěji a příměji, přesto i zde se setkáváme s oparem, za který nás tvůrce obrazu nepustí. Tajemství zůstává skryto.

Saul Leiter Saul Leiter

.