Dlouho jsem přemýšlel, jakým článkem z naší „dílenské příručky“ začneme. Volba padla tak trochu na můj obor ve fotografii a tím je barva. Ti, kdo mě znají, samozřejmě ví, že neméně podstatnou oblastí fotografie je pro mě také klasická černobílá fotka, ale barva mě přeci jen provází už hezkou řádku let. Tak proč se s vámi nepodělit a možná někoho z vás trochu navnadím, že svět není jen černá a bílá.

Na začátek bych chtěl vysvětlit název „barevný negativ pro kinematografický film“. Víme, že barevné negativy se vyvolávají negativním procesem s označením C-41, ale ti z Vás, kteří někdy slyšeli o kinematografických filmech, vědí, že existuje i proces ECN-2.

O procesu C-41 toho bylo už napsáno dost, navíc se dají koupit různé sady pro vyvolání a pokud se držíte návodu, není co zkazit. Já bych vám ale chtěl představit proces, který používám na všechny svoje barevné negativní filmy a tím procesem je ECN-2. Ano je to tak, nevyvolávám tím pouze filmy na něj určené, ty kinematografické (Kodak Vision, Fuji Eterna), ale i filmy určené pro proces C-41 jako Kodak Ektar, Kodak Portra, Fujicolor 400H atd., zkrátka všechny barevné negativy.

02_dymkarimarsel_Nitra2

Rozepisovat se o důvodech, proč to tak dělám, by bylo do jiného typu článku. Kdo vyzkoušel, zná a kdo nevyzkoušel, má teď možnost. Jsme přece v dílně, tak pojďme na recept.

ECN-2 Color Developer

Water 122F / 500ml
Sodium sulfite, anhydrous / 2g
Potassium bromide, anhydrous / 1.4g
Sodium carbonate, anhydrous / 25.6g
Sodium bicarbonate, anhydrous / 2.7g
Hydroxylamine sulfate / 2g
CD-3 / 4g
Water to 1000ml

Bleach

Water 122F / 500ml
Potassium ferricyanide / 40g
Potassium bromide, anhydrous / 29g
Water to 1000ml

Fix

Water 122F / 500ml
Sodium thiosulfate, crystal / 250g
Potassium metabisulfite, anhydrous 25g
Water to 1000ml

Jak už z receptu vyplývá, jedná se o ‚třílázňový‘ proces. Mezi každou lázní proplachujeme tank, jak jsme zvyklí u černobílého procesu. Důležitá informace je, že oproti procesu C-41 se teplota procesu zvyšuje na 104F, tj. ca 40 stupňů celsia. A časy? Tady je to paráda, nezaleží na druhu filmu, pro všechny barevné negativy platí stejné časy.

ECN-2 Color Developer

1-2 film 3:15
3-4 film 3:35
5-6 film 3:55
7-8 film 4:15
9-10 film 4:35
11-12 film 4:55

Bleach

Pro filmy do 400ASA 4:00
Pro filmy 400ASA a více 5:00

Fix

5:00

Kdo někdy dělal C-41, ví, že se dá zařadit i stabilizátor. Recept je: 3ml formaldehydu 37% v 1000ml vody, je to poslední lázeň na jednu minutu. Ale můžete na něj s klidným srdcem zapomenout a film normálně vyprat ve vodě.

Na závěr dodám něco pro ty, kteří mají rádi push či pull proces. Při pull dáte poloviční čas a při push ho zdvojnásobíte. Celkem fajné!

color_films

A na konec ještě perlička. Určitě jste viděli film „Zachraňte vojína Ryana“. Při vyvolávání filmu byl použit proces ECN-2 Bleach Bypass, tj. přeskočení běliče. Pro milovníky menší saturace barev a vyššího kontrastu, kovové stříbro vám zůstane v emulzi. Tak vyzkoušejte a uvidíte…

Těším se zase příště!

 

RED

Připomínky a dotazy můžete posílat na: photography@tomhudecek.co.uk